Niejednokrotnie jest tak, że nawet najmniejszy dźwięk jaki pojawia się w naszym samochodzie, a którego nie powinno tam być, wzbudza nasz strach. Mamy od razu wizję wizyty w warsztacie samochodowym, konieczności funkcjonowania przez kilka dni bez samochodu, nie mówiąc już o ogromnych kosztach jakie zazwyczaj wiążą się z różnego rodzaju naprawami. Jak się jednak okazuje, nie każdy dźwięk, który wydobywa się z naszego samochodu musi od razu oznaczać coś złego. Może się okazać, że to nic groźnego, ale jednak żeby móc to ocenić, najpierw musimy wiedzieć, co może powodować takie dźwięki i na co powinniśmy tutaj szczególnie zwracać uwagę.

Nie zawsze są groźne.

Czasami podczas jazdy samochodem możemy się spotkać z problemem piszczących hamulców. Tego typu sytuacja wydaje się podwójnie nieprzyjemna, bo nie dość, że obawiamy się wysokich kosztów, jakie czekają nas w związku z wizytą u mechanika, to jeszcze obawiamy się, że hamulce zawiodą w najmniej odpowiednim momencie, przez co doprowadzimy do niebezpiecznego wypadku. Jak się jednak okazuje często, zwłaszcza w układach sportowych, które charakteryzują się znaczną skutecznością, takie piski są czymś zwyczajnym podczas eksploatacji i tak naprawdę nie mamy czym się przejmować. Piszczące klocki w samochodzie mogą się pojawić w wyniku wyższej temperatury podczas pracy układu, jak i tego, że poszczególne elementy tych klocków po prostu muszą się do siebie dopasować, tak aby mogły jak najlepiej wykonywać swoją pracę.

Co z samochodami niesportowymi?

Jeśli nie mamy samochodu sportowego, który ma specyficzny układ hamulcowy, może się okazać, że piszczenie hamulców będzie oznaczało konieczność wizyty w warsztacie. Poza tym może być tak, że jest zbyt duże tarcie między tarczą a klockami. Mogła też się do nich dostać woda, może być luz na łożyskach, jak i tarcza w wyniku złego ścierania może mieć różną grubość. Warto również sprawdzić czy nie doszło czasami do przypalenia klocka albo tarczy hamulcowej. Powodem piszczenia klocków może być również brud, co będzie oznaczało, że po jego usunięciu problem uda nam się rozwiązać.

Warto zobaczyć co może być przyczyną piszczących klocków. O ile w samochodach sportowych może to być normalny efekt eksploatacji, o tyle przy innych modelach powinien on wzbudzać nasz niepokój. Czasami może się okazać, że wystarczy tylko wyczyścić układ hamulcowy, innym razem konieczne może być wymienienie hamulców. Warto także się zastanowić czy nie eksploatujemy nadmiernie hamulców, chociażby przez zjeżdżanie ze stromej górki z nogą cały czas na hamulcu.